Készen áll a cége arra, hogy az alkalmazottak visszatérjenek az irodába? És a kollégák?

Sok cég az oltások számának növekedésével és a veszélyhelyzet megszűnésének közeledtével elkezdte helyreállítani a normál munkarendet. De vajon szükséges-e ez egyáltalán, és ha igen, hogyan kell jól visszaállni a home office-ról az irodai mindennapokba?

Azoknál a munkaköröknél, ahol a munka jellege megengedné, hogy a kollégák home office-ban dolgozzanak, érdemes erősen átgondolni, hogy kötelezzük-e őket az irodába való visszatérésre. A munkaerő-toborzás során nekünk elég egyértelmű tapasztalatokat sikerült összegyűjtenünk. A legtöbb jelölt meg sem hallgat olyan álláslehetőséget, ahol nem opció a home office. Az ügyfeleink sokszor ezen visszajelzések hatására meggyőzhetőek, de még mindig vannak, akik ragaszkodnak irodai munkavégzéshez. Érdemes ilyenkor megvizsgálni a miérteket.
Racionális érvek mentén összeszedni, vajon mi készteti a vezetőt egy ilyen döntésre? Rossz tapasztalatokat szerzett az elmúlt egy évben? Ennek a kollégák, vagy a rosszul kidolgozott folyamatok, rendszerek az okai? 

Felmérés

Egy felmérés szerint minden harmadik ember felmondana, ha kötelező jelleggel, 100%-ban megszűnne a home office lehetőség. Beszédes adat, ami ismét rámutat, hogy ha egy cég tervezi a teljes, vagy részbeni visszaállást a korábbi munkarendbe, mindenképp javasolt egy munkavállalói felmérést készíteni. Egyrészt, hogy megnézzék, hogy reagálnának a kollégák egy esetleges váltásra, illetve a vállalat számára is fontos látni az irodahelységek és egyéb infrastrukturális igények miatt, hányan szeretnének újból az irodából dolgozni.

Ezeket a kérdéseket érdemes feltenni a kollégáknak:

  • Mikor érezné úgy, hogy kényelmes volna visszatérni a munkába? (időpont és körülmények)
  • Ha választható lenne, milyen gyakran szeretne bejönni az irodába?
  • Mi segítene abban, hogy jobban érezze magát az irodába való visszatéréskor?
  • Mitől tart legjobban a visszatérés kapcsán?

Úgy érzi, képes olyan produktív lenni az otthoni munkavégzéskor, mint az irodában? 

Ha minden információt és adatot latba vetve úgy dönt, visszahívja az embereket az irodába, rendelkeznie kell egy pontos tervvel, mely az alábbi két pontra nagyon részletesen kitér:

1. Hogyan fogják kezelni az irodába való belépést?
Szükség lesz testhő mérésre, tesztre? Különböző szabályok vonatkoznak az egyes osztályokon dolgozókra? Mi lesz az étkeztetéssel? Szükséges-e maszkot hordani? Hogyan biztosítják a megfelelő higiéniás körülményeket?

2. Mi lesz a protokoll arra az esetre, ha valakinek pozitív lesz a covid tesztje?
Hogy kezelik a szoros kontaktokat, csoporttagokat, oltottakat, oltatlanokat stb. 

Végezetül pedig ne feledkezzünk el róla, hogy hús, vér emberekről, kollégákról beszélünk. Az elmúlt időszak mindenkinek tartogatott kihívásokat, veszteségeket. Sok mindenben változtunk, sokan félnek, sokan elbagatellizálnak. Ezek újfajta konfliktusokat, új igényeket, új nézőpontokat hoznak be a munkahelyre is. Segítsünk számukra visszarázódni a közösségbe, egy kompromisszumkészebb munkarendbe. A csapatépítők, előadások, részletes tájékoztatások, akár mentális segítségnyújtás is nagyon hasznosak lesznek a következő időszakban. És persze a kollégákkal való őszinte, nyílt kommunikáció.