A mentális egészség megőrzése az egyik legfontosabb HR-szakmai kérdéssé vált. Bár egy év épp elég megszokni egy új helyzetet, a kezdeti lelkesedés ellenére legtöbbünknek nem lett könnyebb az otthoni munkavégzés, sőt. Az elhúzódó elszigetelődés, társadalmi elhatárolódás nem csak az iparágakat és a megélhetést, hanem a mentális egészségünket is megviseli.
Egy mentálhigiéniás felmérés szerint a home officeban dolgozók majdnem kétharmadának romlott a mentális egészségi állapota a lezárások óta. Legnehezebb helyzetben azok vannak, akik egyedül élnek, mindenféle mentális támogatás, vagy támogató kapcsolati háló nélkül. Bár az, amikor egy strukturált környezetet és meghatározott rutint kihúznak a lábunk alól, mindenkire nagy terhet ró.
Hogyan őrizhető meg a mentális egészség a home office-ban, és hogyan tudja mindezt támogatni a HR? Lássunk néhány tippet külföldi szakemberektől!
A mentális egészség védelméről négy gondolat
A munkavállalóknak nyújtott mentálhigiéniás támogatás hatalmas előnyökkel jár, és túlmutat a személyes előnyökön. Helen Pericleous szakértő, egy a PsycHR által végzett kutatás alapján nyilatkozatából kiderül a lényeg. „A mentálhigiénés kezdeményezésekbe, például a képzésbe történő befektetés átlagosan 5 fontot ad vissza minden elköltött 1 font után. Sőt, egyes esetekben akár 10 font is lehet a megtérülés! Azaz a ROI (befektetés-arányos megtérülés) 1:10, ami igen kiemelkedő. A felső vezetés meggyőzésekor, ne feledje az érvet: mindez üzleti előnnyel jár, nem csak egy kedves gesztus a kollégák felé!”
Harry Bliss, Champion Health vezérigazgatója nyilatkozatával kiegészíti a gondolatot. „A reaktív és a proaktív stratégia is fontos. Az online állapotfelmérések a teljes szervezet számára proaktív stratégiát jelentenek, amelyek valóban hatékonynak bizonyulnak, mivel adatközpontúak. Az elemzésükkel pontosan meghatározható, mik a munkahelyi jólét azon területei, amikre összpontosítani kell. Ha jók az adatok, nem kell tippelgetnünk, kísérleteznünk.”
Hayley Wheeler arra hívja fel a figyelmet, hogy segíteni kell a munkavállalókat, hogy visszataláljanak önmagukhoz és a motivációjukhoz. A vezetők feladata, hogy segítsenek újra felkelteni a szenvedélyt, motivációt, de ezen túlmenően képesnek kell legyenek arra is, hogy a csapatukat megnevettessék, a kollégákkal éreztessék az őszinte odafigyelésüket és támogatásukat
Claire Brown karrier-tanácsadó és lifecoach a szünetek fontosságát hangsúlyozza. Az otthoni munka miatt gyakorlatilag non stop online kell lennünk. Így sokan szinte egész nap a monitor előtt vannak, pedig a képernyőtől való eltávolodás felpezsdíti az elmét, ezért a munkáltató mindenképp adjon engedélyt a rendszeres szünetekre. Sőt, ha lehet, szabályozott módon „kényszerítse” erre a kollégákat.
A tippek, tanácsok sora persze végtelen. Annyi biztos, hogy sosem késő elkezdeni figyelni a kollégákra, és sosem volt még ennyire fontos ennek a témának az előtérbe helyezése.
Forrás: naturalhr.com