A válság okozta munkaerőpiaci helyzet miatt, nem csak megtalálni nehéz a munkavállalókat, hanem megtartani is. Természetesen ez nem újdonság senkinek. Azonban lehetséges, hogy a csendes kilépés jelenségét még nem minden munkáltató ismeri.
Ebben az esetben az elégedetlen munkavállaló szépen lassan motiválatlanná válik, majd előjelzés nélkül “csendben” felmond. Operatív vezetőnket, Somodi Bettinát kérdeztük ennek okairól és megelőzési lehetőségeiről.
1. Mi idézheti elő a csendes kilépés jelenségét egy cégben?
Habár minden esetben az eredmény ugyanaz, az ide vezető okok mégis nagyon eltérőek lehetnek mondta Bettina. “Nagyon sok tényezőtől függ az, hogy egy munkavállaló miért lép erre az útra. Ami közös talán minden helyzetben az az elégedetlenség a munkaadóval szemben.” Ezt az elégedetlenséget okozhatta az, hogy nem volt elismerve akkor, amikor elismerést érdemelt volna, kivették a felelősséget a kezéből, vagy leértékelték a munkája során. Ez odavezethet, hogy a munkavállalók alapvetően elvannak a munkahelyen, de az azonnali kilépést rizikósnak gondolják, a csendes kilépés pedig egy jó alternatíva. “Ez az az a pont, ahol a munkavállalót már nem igazán érdekli a munkája, de elvégzi a szükséges minimumot, de azt is csak azért, hogy ne kapjon plusz számonkérést. Ilyen esetekben nem feltétlenül a munkavállalót kell hibáztatni első körben.”
2. Mit tegyünk, ha felkészületlenül ért minket?
Alaposan ki kell vizsgálni az esetet és megfelelő önreflexióval kell megközelíteni a problémát. Rossz megoldás, ha a munkáltató a munkavállalót hibáztatja és minden felelősséget a nyakába hárít az adott személynek. “Az, aki csendes kilépést választja egy dolgot tehetett volna másként. Szólhatott volna időben, hogy valami nem kerek.” Sajnos sok esetben “vagy nem olyan a munkahelyi közeg, hogy ezt meg merje tenni a munkavállaló vagy a maga nyelvén szólt, de senki nem vette észre vagy törődött vele.” A csendes kilépés a felek közötti érzelmi intelligencia hiányát jelöli. Emiatt fontos rájönni mi okozhatta a jelenséget, főként, ha már többször is előfordult.
3. Mit lehet tenni ez ellen?
Amikor már bekövetkezett a probléma nincs mit tenni, ahol pedig nincs ilyen jelenség, valószínűleg elég képzettek a vezetők, hogy kiküszöböljék ezt a problémát is – ott van helye a nyílt és őszinte kommunikációnak. “Abban az szervezetben, ahol folyamatos a pozitív visszajelzés a kollégák munkájára és kompetens vezetők vannak poszton ilyen nem történik csak úgy meg. Tehát, ha egy tanácsom lehet, az mindenképpen a vezetők képzése e téren is. “
Ha Önnek is szüksége van segítségre a toborzási folyamatában, vagy szeretne többet megtudni a Beck and Partners által nyújtott szolgáltatásokról vegye fel velünk a kapcsolatot. A Beck and Partners csapata szívesen segít Önnek az álláshirdetések hatékonyabbá tételében és a megfelelő jelölt megtalálásában: