bumerángozó kollégák toborzás fejvadászat budapest

A bumerángozó kollégák új alternatívát jelentenek a toborzók számára

Ahogyan a jelöltek száma csökken, a betöltendő pozíciók száma pedig nő, egyre több alternatívát vesznek fontolóra a toborzásért felelős szakemberek. Az idősödő munkavállalók mellett külön célcsoportot jelenthetnek a cég egykori alkalmazottai, akik ismét adott helyen állnának munkába. Ők a bumerángozó kollégák, akik speciális, minőségi megoldást jelenthetnek a HR-esek gondjaira.

A budapesti Morgan Stanley érdekes példát mutat arra, hogy miképp lehet könnyíteni a toborzási folyamatokat. A cég az ex-alkalmazottait szerződteti le ismét. A téma apropóján Somodi Bettina toborzási specialista és karriertanácsadó segítségével utána jártunk annak, hogy a gyakorlatból lehet-e trend? Ha igen, mitől függ a sikere, és milyen potenciál illetve veszély rejlik a bumerángozó kollégák alkalmazásában.

A bumerángozó kollégák trendje lehet az új home office

A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetet figyelembe véve könnyedén válhat trend a bumerángozó kollégák alkalmazásából. Régebben elképzelhetetlen lett volna, mára viszont, főleg a sok munkavállalót foglalkoztató cégek esetén reális toborzási alternatíva. Amekkora gondot jelent a sorra keletkező és üresedő pozíciók betöltése, racionálisan érdemes megfontolni efféle megoldásokat is.

A bumerángozó kollégák visszavétele olyan fordulatot hozhat a munkaerőpiacon, mint a home office elterjedése” – véli a Beck & Partners toborzási specialistája. – „Emlékezzünk vissza: a koronavírus előtt sok vállalat elzárkózott az otthoni munkavégzésben dolgozó kollégák gondolata elől. Mostanra az a ritka, ha valahol ezt nem teszik lehetővé. Hasonló jövőt látok a bumerángozó kollégák esetén. Amíg a kényszer ezt diktálja, sok cég lehet nyitott erre a megoldásra. Amikorra már látják, hogy beválik, valószínűleg meg is tarthatják mint toborzási eszközt.

Multik, fejlett cégkultúrák és univerzális szakmák előnyben

Természetesen az, hogy hol, milyen ütemben terjed el ez a módszer, függ egy sor tényezőtől. Az, hogy mekkora a cég mérete, milyen a tulajdonosi szerkezete, a piacon milyen szerepet tölt be, mind-mind fontos szempont. A cég hírneve, a kialakult kultúrája is hasonlóan jelentős kritériumok lehetnek, hogy kellően vonzó lehetőséget jelentsenek második alkalommal is.

Bettina úgy gondolja, minél nagyobb egy cég, annál több esélye van annak, hogy felmerül ez a toborzási lehetőség. „Elsősorban azért, mert egy nagy cégnél több a pozíció, a karrierlehetőség. Emiatt előfordulhat, hogy a bumerángozó kollégák távozásukkor nem tudtak volna a szervezetben feljebb lépni, de visszatérésükkor pont van erre lehetőségük.

A toborzási szakértő leszögezi, hogy inkább kevesebb, mint több olyan munkakör van, ahol ezt ne lehetne végrehajtani. „Sokszor, ha vissza is tér egy munkavállaló, mivel menet közben nő a tapasztalata, tudása, már nem ugyanabba a munkakörbe ül vissza. Életszerűbb, hogy az előzőnél egy seniorabb pozíciót foglal el. Emiatt gondolom, hogy a legtöbb szakterületen a bumerángozó kollégák felvételének nincs elméleti akadálya.

Ha a motiváció stimmel, jöhetnek a bumerángozó kollégák!

Bettina azt javasolja, hogy egy régi-új jelölt esetén minél alaposabban vizsgálja meg az illető motivációját. Mellette szóló érv lehet, hogy már bizonyított a munkahelyen, így nem lesz zsákbamacska a teljesítménye. Az is előny, hogy már ismeri a céget és a munkavégzés minden vonzatát. Emiatt kevesebb betanítást igényel, és ezúttal nagyobb eséllyel marad meg hosszútávon a vállalatnál.

Azonban előfordulhat, hogy egyszerűen nem állt helyt máshol, és csak azért akar visszatérni, mert tudja, itt elfogadták a teljesítményét” – emeli ki a toborzási specialista. – „Az időtényező fontos: ha valaki több mint két és fél év után dönt a visszatérés mellett, valószínűsíthető, hogy valós a motivációja. Aki pár hónap után akar visszatérni, félő, hogy azért tenné, mert rájött, nincs jobb lehetősége.

Ugyanakkor a cég alapos ismerete gondot is jelenthet, ha azóta a vállalat gyökeres átalakuláson ment keresztül. Ha új értékeket, új munkakultúrát alakított ki, és kifejezetten célja, hogy a régitől eltávolodjon. Ebben az esetben a régi munkavállaló időkapszulaként lebeghet a céges közegben, ami semelyik félnek nem jó. Természetesen, ha a bumerángozó kollégák személyisége megfelelhet az új közegben is, ez nem jelent problémát.