fbpx

Fluktuáció ellen észszerűen: ezekre ügyeljen, hogy megtartsa a dolgozóit!

Fluktuáció toborzás covid hatás
1024 768 bapadmin

A nagy fluktuáció egy markáns tünete annak, hogy a szervezet fejlesztésre szorul. Lassan időszerűvé válik a 2022-es HR-es célok lefektetése, akciók megtervezése, ebben nyújthat segítséget, ha reagál a fluktuációt ösztönző problémákra.

A koronavírus előtt a fluktuáció motorja a karrierút hiánya volt

Toborzási specialistánk tapasztalata szerint a vírus kitörése előtt a váltás melletti leggyakoribb érv a karrierlehetőség hiánya volt. „Emellett a munkavállalók sűrűn váltottak akkor is, amikor új vezetőség kerül egy cég élére. Ha az új irányítás egy teljesen más vízió megvalósítására törekedett, mint amire a munkavállaló vágyott volna, új munkahely után nézett.

Ugyancsak a karrierlehetőség hiányából eredő probléma volt – amely sok cégnél mai napig fennáll –, a kiégés. Bettina szerint a munkavállalók, ha nem látnak maguk előtt fix, előremutató karrierutat, ellenben rengeteget dolgoznak, hamar kiéghetnek. „Ugyancsak megfigyelhető, hogy a munka és magánélet egyensúlya mostanra alapvető elvárássá vált. Emiatt azokban a cégekben vagy munkakörökben, ahol ez nem tud megvalósulni, nehéz feladatot jelent a fluktuáció mérséklése.

A koronavírus csavart egyet a megszokottakon

Tény, hogy a koronavírus kitörése az első, bizonytalan időszakban a legtöbbeket maradásra késztetett. Sokan eleve elvesztették a munkájukat, akik megúszták ezt, örültek a biztos pontnak. A vírus miatt azonban sokszor előfordult, hogy a cégek, akik igyekeztek a munkavállalóikat megtartani, átalakítottak munkaköröket, pozíciókat. „A kényszer és a jó szándék eredménye volt ez a megoldás, amely egy újabb álláskeresői csoportot alakított ki” – magyarázza a szakértő. – „Az átszervezés részben pozitív gesztus volt a munkavállalók felé, hiszen mutatta a megtartási szándékot. Másrészt viszont a munkavállaló másra szerződött, sokan váltak elégedetlenné az új munkakörükkel.

Szintén a vírus számlájára írható, hogy jócskán csorbult némely vállalat jövőjébe vetett bizalom. Máig igaz, hogy ha egy cég nem kommunikál megfelelően, bizonytalanságban tartja a munkavállalókat, a mulasztása a fluktuáció erősödésével jár. Bettina ugyanakkor leszögezi, hogy a némaság mögött állhat az is, hogy egy cég egyik napról a másikra él, és nem tud mivel biztatni. „Ezen a helyzeten nem segít, hogy a túl hosszúra nyúló járványhelyzet egyre nagyobb mentális terhet ró a dolgozókra. Akik nem bírják a nyomást, pont azért váltanak, mert már képtelenek megmaradni adott körülmények között.

A fluktuációt mérsékelheti azzal, hogy fejleszti a munkáltatói márkaépítését!

A home office alap, a bérigény növekszik

Kijelenthetjük, hogy pár változást állandósított a koronavírus. A toborzási specialista szerint a munkavállalók nagyobb része tudja, hogy nekik áll a piac, tehát most érdemes váltani. Sok a lehetőség és sok cég most nagyobb béreket kínál, amivel nem minden vállalat tud versenyezni. Ha még szándékukban is állna, egyelőre sokan nem jutottak el a bérfejlesztés ezen fázisába. „Ez egy nehéz helyzet, hiszen a koronavírus miatt sok cég bizonytalan gazdasági lábakon áll, ami miatt idén eszébe sem jutott a bérfejlesztés. Mindeközben munkaerőhiány van, ami pont, hogy fontossá tenné azt a fluktuáció megállítására.

A home office igénye lerágott csont a HR-es fórumokon, de nem maradhat el a felsorolásból. „Azok a cégek, amelyek a tevékenységi jellegük miatt nem tudják bevezetni az otthoni munkavégzést, nagy hátrányban vannak. A fehérgalléros szakmákban a legtöbb munkavállaló találhat olyan pozíciót, munkaadót, ahol erre van lehetősége” – véli Bettina.

Author

bapadmin

All stories by: bapadmin