Korábbi toborzási nehézségek rovatunk második részeként két újabb kérdéskört elemzünk operatív vezetünk, Somodi Bettina segítségével. Egy vállalati toborzási folyamatban nemcsak pénzügyi, de emberi erőforrásokra is szükség van. Mit tehetünk, ha ezek mégsem állnak rendelkezésünkre?
2. Nincs toborzó kapacitásom házon belül.
A toborzási nehézségek egyik tipikus esete, amikor nincs elég erőforrás házon belül a toborzás lebonyolítására. Ha nincs megfelelő toborzási kapacitása a vállalkozásának, akkor több lehetőség áll rendelkezésére:
- Felvehet toborzási szakértőt vagy kiszervezheti a toborzást: Számos fejvadász cég és szakértő áll rendelkezésre, akik segíthetnek Önnek a megfelelő munkavállalók megtalálásában. Ezek a szakemberek rendelkeznek a szükséges erőforrással és ismeretekkel ahhoz, hogy hatékonyan menedzseljék az egész toborzási folyamaot.
- Használhat álláshirdető portálokat: Az online álláshirdető oldalak rendkívül hatékony eszközök lehetnek az új munkavállalók megtalálásában. Ezek a weboldalak lehetővé teszik az álláshirdetések széles körű terjesztését és a jelentkezők széles körű elérést.
- Hívja fel a figyelmet a munkahelye előnyeire: Ha nem áll rendelkezésére elegendő toborzási kapacitás, fontos, hogy felhívja a figyelmet a munkahelye előnyeire, akár employer branding keretein belül. Ezek lehetnek olyan dolgok, mint a rugalmas munkaidő, a karrierfejlesztési lehetőségek, a munkahelyi kulturális programok és egyéb előnyök.
- Töltse ki az üres állásokat belső munkaerővel: Ha nem áll rendelkezésére elegendő erőforrás a toborzás – kiválasztáshoz, érdemes lehet megnézni, hogy vannak-e olyan munkatársai, akik megfelelő képzettséggel és tapasztalattal rendelkeznek az üres állások betöltéséhez.
Ha az álláshirdetés nem működik, mert nincs elegendő, vagy nincs alkalmas jelentkező, ha több nyitott pozíció mellett nincs kapacitása a speciális szaktudást, vagy tapasztalatot igénylő, nehezen betölthető állásokra, akkor vegye fel velünk a kapcsolatot és beszéljük át a betölteni kívánt pozíciót.
3. Nincs erőforrás biztosítva a toborzás lebonyolításához.
Ennek megoldására operatív vezetőnket, Somodi Bettinát kérdeztük, aki az alábbiakat tanácsolja:
Sokszor elvárás, hogy egy toborzást költségmentesen vezessünk le. Mi a tanácsod ebben az esetben, valóban lehetséges ez?
“Röviden, nem. Mindenképpen lesz költsége egy toborzási folyamatnak, minimum az a munkaerő és annak munkabére, munkaideje lesz a költség, aki ezzel foglalkozik. A legköltséghatékonyabb megoldás talán a munkatárs ajánló rendszer és annak fenntartása – bár ott is van költség – az a jutalom, amit kap az ajánló az ajánlott munkatárs után, de talán ez a legolcsóbb megoldás.”
Milyen érvekkel lehet meggyőzni a vezetőket, hogy pénzügyi forrásokat biztosítson a toborzáshoz?
Először is fel kell tennünk magunknak bizonyos kérdéseket, amiknek átgondolása közben kirajzolódik egy egyszerű kép arról, hogy a toborzásra miért szükséges nagy figyelmet fordítani: Valóban szükség van plusz emberre? Mikor lenne ideális, ha már munkába is állna? A kérdések megválaszolása közben kirajzolódik egy érvrendszer, aminek segítségével könnyebb lesz a vezetőt meggyőzni.
A vezetőknek annak érdekében, hogy bizonyos összeget elkülönítsenek a toborzó részleg számára, adatokra van szüksége. Ha nincs a HR kezében konkrét adatelemzés, hatékonyság elemzés, költség kimutatás akkor nagyon nehéz lesz egy vezetőt meggyőzni. Tévhit ugyanis a HR-rel kapcsolatban, hogy kizárólag humán szakma. A HR legalább annyira adatalapú terület egy vállalatban, mint az összes többi. Ha pedig nem az, ott biztos, hogy gond van.
Szeretne előre tervezni és biztosra menni, ha toborzásról van szó? Kérje a Beck and Partners segítségét: