A feltett kérdéseik jellemzik az embert: mind a mennyiségük, mind a minőségük. Különösképpen egy állásinterjú helyzetben fontos, hogy miképpen kérdez a pozícióra jelentkező leendő kolléga. Egy általa feltett interjú kérdés tükrözheti, hogy szándékában áll megérteni a munkakört, megismerni a vállalatot, segíti a döntésében, hogy passzol-e hozzá az ajánlat. A három legérdekesebb, HR-es szemmel figyelemfelkeltő kérdést Somodi Bettina segítségével gyűjtöttük össze.
Kettős célú interjú kérdés: Mit várnak el attól, aki ezt a pozíciót be fogja tölteni?
Ez az interjú kérdés nem csak arra szolgál, hogy a jelölt megismerje a munkakörrel járó feladatokat. „Ezzel a kérdéssel a jelölt bizonyítja, hogy valóban szeretné azt felmérni, hogy a lehetőség neki való-e” – hangsúlyozza a toborzási specialista. – „A kérdésből leszűrhető, hogy a jelölt tényleg olyan munkát keres, amire jó szívvel mondhatja, motiválja és hely tud állni benne.”
Milyen karrierlehetőségeket tud nyújtani a cég?
Ez az interjú kérdés kétélű, de lehet döntően pozitív. Ha olyan jelöltet keres, aki folyamatosan fejlődni akar és hosszú távú karrierben gondolkodik az ön cégénél, ez jó előjel.
Bettina ugyanakkor felhívja a figyelmet: az interjú kérdés elsülhet balul, ha a betölteni kívánt munkakör fix pozíció. „Azokban az esetekben, ahol nincs előrelépés, maximum szakmai fejlődés, ott nem lesz pozitív a kérdés. Azt a benyomást kelti, hogy a kérdező nagy karrierre vágyik, amit adott cég nem tud neki biztosítani.”
Mi a hirdetett pozíció célja a cégen belül?
Ez az interjú kérdés a „mi a cég jövőképe” sallangos – bár kétségkívül pozitív – kérdés egy, a jelölt gondolkodásáról sokat eláruló verziója. A sallangos, általános kérdés azt mutatja, hogy a saját érdekein kívül a cég érdekeit is megismerné, megértené. Viszont, ha a munkakör szervezeten belüli pozíciója, célja és lehetőségei érdeklik, sokkal mélyebb bevonódást, megismerési szándékot jelez.
A három interjú kérdés kapcsán a toborzási specialista összefüggésre világít rá. „Az eddig felsoroltakban az a közös, hogy a cég és a pozíció állnak a kérdések fókuszában, és nem jelölt személyes ambíciói. Egy jelölt leginkább akkor emelkedhet ki, ha a kérdéseivel a cég és a leendő munkakör alapos megismerésre törekszik. Ha ezen ismeretek alapján felelősen dönt arról, hogy a pozíció megfelel-e számára, akkor jó eséllyel jól döntünk, ha őt választjuk.”