Szakmaiság Fejvadász HR-vezető

Erős szakmaiság vagy profi vezetés: merre billenjen a mérleg?

Három aspektusból már vizsgáltuk, mi teszi a jó HR-vezetőt. A hónapot a témának szentelve ezúttal azt nézzük meg, mi az ideális aránya a HR-szakmai kiválóságnak és a vezetési készségeknek. Fejvadászaink és toborzási specialistáink tapasztalatára hagyatkozva fogalmazzuk meg, egy jó HR-vezető esetén mi lehet az optimális.

Eddig áttekintettük, mi a jó HR-vezető feladata, mitől lesz jó szakember és milyen személyiségjegyek kellenek, hogy kiválóvá váljon a pozíciójában. Ezúttal a szakmaiság és vezetési készségek kapcsán vizsgáljuk, hogy melyre van inkább szükség, melyikre milyen mértékben. A vélemények megoszlanak, két érvelés mutatkozik meg a témában a szakértőink meglátásai alapján.

A szakmaiság az első, a vezető készségek eszközt adnak a megvalósításra

A vezetői készségek elsajátítása, ha nem is könnyen, de korlátozott idő alatt is tanulható. A nagyfokú szakmai jártasság hosszú évek kemény és kitartó munkája. Szakmai vezetőként különös jelentőséggel jár a szakmaiság, mint feltétel. Hiszen, aki szakmailag nem ért egy-egy részterülethez, nem fogja látni, hogy milyen és mekkora mennyiségű munkára van szükség az eredményességhez. Ugyanígy az is kérdés marad számára, mekkora energiát fektet a csapat a működésbe.

Ezzel szemben a HR-vezető vezetői képessége elsősorban csak a saját csapatának irányításához kell. Inkább motiváló erőként, útmutatóként érdemes működnie, semmint egy erős kezű vezetőként.

A HR-vezető koordinál, képvisel és fejleszt, ehhez másodlagos a szakma

Jó vezetővé akkor válhat valaki, ha megfelelő érzelmi intelligenciával tud hozzáállni emberekhez, felmérni szituációkat. Ezt jelentősen befolyásolja, hogy az addigi életében egy bizonyos viselkedési formát látott, élt meg, az rögzült benne. Ezt a beidegződést sokszor nehezebb alakítani, mint mondjuk a megfelelő szakmai ismereteket összegyűjteni. Emiatt lehet fontos, hogy eleve a vezetési képesség legyen erős egy szakmai vezetőnél.

Az álláspontot valló szakértőink szerint egy HR-vezető nem kell, hogy mindenhez értsen. Elég, ha van kellő rálátása a HR folyamatokra, és megfelelően tudja dedikálni ill. delegálni a feladatokat. Legyen szó a munkajogról, toborzásról, adminisztrációról, employer brandingről, képzésről, talent managementről, az alapokat ismernie kell. Emellett legalább 1-2 területhez valóban jól kell értenie, hiszen a szakmaiság másképp nem válik láthatóvá.

Ahhoz nem fér kétség, hogy fejvadászaink meglátása szerint mindkét készség ill. kompetencia elengedhetetlen” – hangsúlyozza Somodi Bettina toborzási specialista. – „Szakmaiság nélkül nem válhat valaki HR-vezetővé, a vezetői készségek nélkül nem maradhat az.

Továbbra is kövesse figyelemmel a HR Blogunk tartalmát! Legközelebb, az utolsó összefoglalónkban további két aspektusból vizsgáljuk, hogy mi teszi a jó HR-vezetőt!