Lassan, de biztosan változik a magyar munkavállalói kultúra, amelynek értelmében a dolgozók határozott lépéseket tesznek, hogy számukra elegendő fizetést kaphassanak. Ezt mutatja a Jooble álláshirdető oldal saját kutatásának eredménye is. A felmérés során 2022 tavaszán 1247 magyar álláskereső árulta el, hogy miképp viszonyul a béremelés kérdésköréhez. A piaccal lépést nem tartó cégvezetés számára drámai válaszok születtek: az álláskeresők kétharmada rögvest feláll, ha elutasítják a kért emelést.
Nincs több érv a béremelés ellen, a munkáltatóknak reagálnia kell
A kutatásból kiderült, hogy sok körülmény együtt állása miatt növekedhetett meg a béremelés határozott szándéka. Az infláció, az átlagkereset növekedése, a szaktudás értékének felismerése és a lojalitásért cserébe várt viszonzás együttesen motiválják a dolgozókat. Ennek kommunikációjára azonban 10-ből minimum 4 dolgozó konkrét ellenajánlatot tesz le a saját cégvezetésének asztalára. A kutatásból kiderült: 43,2% azért vesz részt pályázati folyamatokban, hogy aztán az új ajánlatot alkualapnak használja a saját béremelés céljaihoz.
Ezt a trendet a Beck and Partners fejvadász cég falain belül mi is megérezzük. Tamaskovics Diána üzletágvezető szerint a megoldásnak felülről kell érkeznie. „Ideálisan az volna a megfelelő válaszlépés, ha minél több munkáltató magától kezdeményezne béremelést egy-egy alkalmazotti beszélgetés után. Ennek köszönhetően megnőne a munkavállalók lojalitása és bizalma saját cégük irányába, hiszen éreznék, hogy fontosak és értékes dolgozóként megbecsülik őket a munkahelyükön. Másrészt a béremelés ezen trendje a cégekre nézve is borzasztóan káros, mert jelenleg plusz időt és energiát emészt fel a toborzási folyamat. Ezzel a proaktív válaszlépéssel viszont már csak hab volna a tortán, hogy a toborzási piac végre elindulhatna a kiegyenlítődés irányába, és a kiadott ajánlatok majdnem fele nem komolytalan érdeklődők számára menne ki.”
Ez már nem egy lufi, ami ma-holnap kipukkanhat
Tamaskovics Diána a HRTV-nek, Magyarország első videós HR szakportáljának adott interjújában részletesen mesélt a megemelkedett bérigények jelentette kihívásról. „Elsőre úgy tűnt, rövid lefutású lesz ez az álláskeresői viselkedés. Mára látszik, hogy trendről beszélhetünk, hosszú távon lesz velünk a jelenség. Mivel nem csak a keresetek növekednek, hanem a fogyasztói árak is meredeken emelkednek, nem fog egyhamar visszacsökkenni a magas bérigény. Legyen szó az élelmiszerekről vagy a lakhatási költségekről, ezek mind-mind hatással vannak a bérigényekre.”
Ha nem teheti meg, hogy a béreket emelje, bővítse a juttatási csomagot adókedvezményes elemekkel! Kattintson IDE, és tegyen a dolgozók lojalitásának növelésért a lehető leggazdaságosabb módon!