fbpx

Az alkalmazottak megtartásának javítása

1024 576 blog admin

A LinkedIn és a Microsoft adatai szerint a munkáltatók azzal számolhatnak, hogy a következő évre a munkavállalók fele elkezd gondolkozni azon, hogy elhagyja a munkahelyét vagy már meg is hozta ezt a döntést. Ebből kifolyólag az évek alatt egyre fontosabbá vált az alkalmazottak megtartása. Egy vállalatnak vagy cégnek sem előnyös, ha folyamatosan cserélődik az alkalmazotti kör mivel alapjaiban nehezíti meg a munkát. Ebben a blogban azt az 5 vezetői készséget fogjuk kifejteni, ami a leghatékonyabban járul hozzá az alkalmazottak megtartásához.

Hallás

Természetesen itt nem magára a szervi készségre gondolunk, hanem a kommunikáció közbeni meghallgatásra. Abban az esetben, ha a vezetők képesek meghallgatni az alkalmazottak problémáit és foglalkozni is azokkal, sokkal nagyobb eséllyel fogják tudni megtartani az alkalmazottakat. Ezt a készséget a következőképpen lehet mesterfokra emelni:

  • Tiszta figyelem és koncentráció: Miközben a vezető a beosztott problémáit vagy felvetéseit hallgatja ne zavarják meg külső körülmények. Például ebben az esetben a bejövő hívásokat érdemes mellőzni.
  • Jegyzetelés: Ez a tevékenység kivételt képez a zavaró tényezők alól, hiszen ezzel a vezető azt fogja mutatni az alkalmazottnak, hogy a kéréseit meghallgatja és a későbbiekben is foglalkozni fog velük, így ez nagyban elősegítheti az alkalmazottak megtartását.
  • Ítéletmentesség és nyitottság: Napjainkban az előítéletektől mentes munkakörnyezet alapvető jog, de az alkalmazottak megtartása érdekében is kiemelten fontos. Ha a vezető “hallgatása” ítéletmentes és nyitott, akkor a beosztott is úgy érzi, tényleg fontos a mondanivalója.
  • Válaszadás reakció mentesen: Egy munkahelyi beszélgetés során a racionális válasz sok esetben fontosabb, mint az érzelmi reakciók, így érdemes figyelni egy vezetőnek arra, hogy ne reagáljon, hanem válaszokat adjon.

Kommunikáció

Valószínűleg nem fog meglepődni, ha a következő pont az alkalmazottak megtartása érdekében a megfelelő és hatékony kommunikáció. Ez nem csak egy-egy területen fontos, hanem a mindennapi munkatevékenységekre is kihat, valamint személyes téren is szükséges időt szánni a fejlesztésére.

  • Közösség létrehozása: Ha a vezető prioritásként kezeli azt, hogy az alkalmazottak ne csak együtt dolgozannak, hanem ismerjék is egymást és egy közösség részének érezhessék magukat, akkor kisebb eséllyel szeretnének majd munkahelyet váltani. Ez egyenes út az alkalmazottak megtartásához.
  • Udvariasság és következetesség: Ezzel a két jellemzővel hatékonyan lehet fejleszteni a kommunikációt vezető és beosztott között.
  • Bizalom: Ha a vezető bizalmat szavaz a beosztottak mondanivalójának, akkor ez nagy eséllyel fordítva is meg fog valósulni. Erre lehet segítségünkre a 1-on-1 kommunikáció.

Nonverbális kommunikáció

Hogy a nonverbális kommunikáció hogyan járul hozzá az alkalmazottak megtartásához? Ennél a pontnál érvényesül “a tettek hangosabban beszélnek, mint a szavak” teória. Míg a testbeszéd 55%-kal befolyásolja a másik embert beszéd közben (ami akkor a leghatékonyabb, ha a kommunikáló felek szemmagassága egy szinten van), addig a szavak csak 7%-os hatást tudnak kifejteni. A következő tényezőkkel lehet fejleszteni az odafigyelő nonverbális kommunikációt, ezzel pedig növelni az alkalmazottak megtartásának esélyét.

  • Szemkontaktus fenntartása
  • Testhelyzet
  • Megfelelő távolság
  • Gesztusok
  • Arckifejezések

Rossz hírek közlése

Rossz híreket egy szakmában sem könnyű közölni, viszont az alkalmazottak megtartása szempontjából kiemelten fontos terület. Mivel a rossz hír közlése is a vezető feladatai közé tartozik, így sajnos ez nem elkerülhető, viszont az alábbiak alapján lehet könnyebbé tenni a folyamatot:

  • Gyorsaság és őszinteség: Előbb vagy utóbb, de a rossz hírt mindenképp közölni kell az adott alkalmazottal. Így a legjobb, ha őszintén és minél hamarabb közöljük vele az információkat, így számára könnyebb lesz a feldolgozás.
  • Személyesség: A rossz hírt egy jó vezető mindenképpen személyesen fogja megosztani.

Nem!

A jó vezető nem mindig lesz “igenember”, az alkalmazottak megtartása érdekében meg kell tanulni nemet is mondani. Ahhoz, hogy megfelelően tudjon egy főnök nemet mondani, ahhoz meg kell tanulni, hogyan csempésszen bele együttérzést, így nem érzik magukat teljesen elutasítva az alkalmazottak. Továbbá fontos a helyzet tisztázása, szükséges megosztani azokat az információkat, hogy miért lett nemleges a válasz. Megoldás lehet még arra, hogy az alkalmazottak megtartása és a nemleges válasz egymás mellett tudjanak létezni; ha a visszautasított dologért cserébe a vezető felajánl valamit.



Author

blog admin

All stories by: blog admin